המבחר העצום של הקלטות וערוצי הטלוויזיה המוצעים לגיל הרך לא הצליח לפגוע בשוק ספרי הילדים. נראה שספרי ילדים ימשיכו להוות כלי חינוכי משמעותי לפיתוח הדמיון והעולם הפנימי של הילד, ולהעשרת אוצר המילים וכישוריו הלשוניים. להלן עשר עצות לכתיבת ספר ילדים שיצליח לפלס דרכו אל המדף.
1. עלילה עם מכנה משותף רחב - על מנת להוציא ספר במהדורה מסחרית חשוב לכתוב עלילה שתדבר לקהל כמה שיותר רחב. ספר העוסק למשל בילד שהוריו לוקחים אותו לשהות בחו"ל יעניין בעיקר משפחות שנושא זה רלוונטי עבורן. ניתן תמיד להרחיב את קהלי היעד תוך שיפור הטקסט, והכללת דמויות הפונות גם ליתר הקהלים.
2. בחירת נושא שלא כתבו עליו - כדאי תמיד לכתוב על נושאים חדשים. אם בחרתם נושא שכבר כתבו עליו רבות, נסו להביא זווית חדשה ומרעננת. גמילה מחיתולים, לדוגמא, הוא נושא עליו נכתב כמעט בכל דרך אפשרית, אלא שבעזרת דמיון, יצירתיות, ואיורים מקוריים, ניתן להציגו בדרך חדשה.
3. מסרים חינוכיים - לא חייבים לכתוב בשפה גבוהה מדי וגם לא חובה להשתמש בביטויים נפוצים. מומלץ מאד שלא להשתמש במילים לועזיות או מסובכות. עם זאת, חשוב לשמור על רמת כתיבה נאותה ולהקפיד שבסיפור יהיו מסרים חינוכיים רבים. המסרים החינוכיים יכולים לצוץ במהלך העלילה, אולם ניתן גם לבנות סיפור אשר רק בסופו מגיע מוסר השכל.
4. יצירת סקרנות - סיפור ילדים לא צריך להיות ארוך, אולם חשוב שתהיה בו עלילה מתפתחת שתגרום לילד ולהורה לרצות להמשיך בקריאה. רצוי להתעקש על מבנה עלילתי הגיוני.
5. בולטות במהדורה מסחרית - אם ברצונכם להוציא ספר במהדורה מסחרית, חשוב ליצור בולטות ונראות גבוהה שלו - הן ברמת האיורים והעיצוב והן ברמת התכנים. במהדורה פרטית הבולטות פחות משמעותית.
6. איורים הם כמעט חזות הכול - בספרי ילדים נתפסים האיורים כבעלי כוח ומשמעות רבה מאוד, לעיתים אף יותר מהטקסט. לכן, חשוב מאוד לבחור מאייר שישכיל להעצים את הטקסטים ולהמחיש את הסיפור מבחינה ויזואלית.
7. פרגנו לעצמכם - אם אתם מומחים בתחום מסוים שקשור לנושא עליו כתבתם, מומלץ לציין זאת בגב עטיפת הספר וכמובן בחזית הספר. אם הכותב הוא ד"ר לפסיכולוגיה של הגיל הרך, והוא מוציא ספר ילדים העוסק בפרידה מהורים, עובדה זו עשויה להגדיל את היקף המכירות של הספר.
8. הכריכה מוכרת - חשוב להקדיש מחשבה רבה לעיצוב העטיפה. הכריכה של הספר, עיצובה, והכיתוב שנבחר לעטר אותה, הם אשר יגרמו לקונה הפוטנציאלי לעלעל בספר, ולהתעניין בו. את איור העטיפה אין להפקיר בידיהם של אנשים חסרי כשרון או ניסיון אשר נבחרו רק בשל המחיר הזול אותו דרשו. כריכת הספר היא שער הכניסה לטקסט שלכם, ועל כן יש להשקיע בה במיוחד.
9. תקליטור או עזרים נוספים - אם לספר מצורפים תקליטור או עזרים אחרים, חשוב לציין זאת בחזית הספר. עזרים כאלה מעשירים את עולמם של הקוראים הצעירים, וניתן למצוא כיום ספרים רבים המלווים בדיסק, בבובות אצבע ועוד. שילוב עזרים עשוי להפוך את הספר לאטרקטיבי יותר.
10. טוב שם משמן טוב - שם הספר הוא כרטיס הביקור הראשוני שלו, ועל כן חשוב לבחור שם מעניין ומושך. שם טוב יכול ליצור עניין רב, לעומת שם סתמי או נדוש שכלל לא מושך קונים פוטנציאליים. שם הספר יכול לתמצת בשתי מילים את העלילה כולה, אולם אפשר גם להיעזר במשחק מילים מרענן שימשוך קוראים לקחת אותו מהמדף ולעיין בו.
אודי אוחנה מנכ"ל ובעלים, אופיר הוצאה לאור.
www.ofir.org.il
www.ofir.org.il